مطالعه کاهش آسیب‌های اجتماعی را در پی دارد

به گزارش رسانه اطلس فارسی، مصطفی اقلیما، رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران در گفت‌وگو با ستاد خبری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، درباره مسئله مطالعه و آمارهای مرتبط با آن اشاره کرد: باید در حوزه کتاب و کتابخوانی و نحوه مطالعه مردم در کشور به آسیب‌شناسی بپردازیم و اخبار پیرامون سرانه مطالعه در کشور را بررسی کنیم. باید به این موضوع نیز توجه کرد که وقتی انسان‌ها مشکلاتی دارند و زمانی برای سرگرمی ندارند، نمی‌توانند بیشتر وقت خود را به مطالعه اختصاص دهند.

وی همچنین با اشاره به اینکه ضعف فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در جامعه به یکدیگر مرتبط است و نمی‌توان یکی را اصلاح و از دیگری چشم‌پوشی کرد، ادامه داد: هر اتفاقی در جامعه علت‌ها و معلول‌های مختلفی دارد؛ هیچ شخصی از ابتدا سارق و قاتل نیست! مشکلات خانواده آن فرد و از طرفی نیز اجتماع در این امر تأثیرگذار است. اگر این مشکلات برطرف شود نسل بعدی خود کتابخوان می‌شود و در پی کسب علم می‌رود.

رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران به لزوم وجود «انگیزه» برای انجام هر عملی اشاره کرد و این نکته را در مسئله مطالعه کتاب مهم و اثرگذار دانست و گفت: اگر به مفاهیم مختلف همچون مفهوم ازدواج توجه نشان داده شود و انگیزه مورد نیاز در هر فردی برای انجام کارهای مختلف ایجاد شود، شخص به راحتی سراغ انجام آن عمل می‌رود. این امر نیز در گرو اصلاح زیرساخت‌ها در جامعه است.

نویسنده کتاب «انضباط اجتماعی و نقش آن در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی» در بخش دیگری از سخنان خود، رفع مشکلات رفاهی افراد جامعه برای جلب توجه آنها به کتابخوانی را امری مهم خواند و اضافه کرد: نهادینه شدن مطالعه باید از دوران کودکی صورت گیرد. وقتی پدر و مادر برای فرزند خود کتاب بخوانند، کودک نیز این موضوع را یاد گرفته و کتابخوانی به نوعی عادت برای او بدل می‌شود.

وی ادامه داد: برگزاری رویدادهای مختلف همچون نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، برای توجه بیشتر مردم به کتاب ضروری است؛ اما در کنار آن همه دستگاه‌ها باید دست به دست هم دهند که زیرساخت‌ها را اصلاح کنند تا شرایط رفاهی خوبی برای مردم فراهم شده و سپس انگیزه لازم در آن‌ها ایجاد شود. در اینصورت است که کتابخوانی در بین مردم رواج پیدا می‌کند.

مصطفی اقلیما در پایان با اشاره به اینکه مطالعه اسباب آگاهی را فراهم می‌کند و در نهایت کاهش آسیب‌های اجتماعی را در پی دارد، گفت: دنیا، دنیای اطلاعات است و مطالعه جامعه را به سوی ترقی و پیشرفت سوق می‌دهد. از سویی آگاهی، ارتباط گیری و درک و فهم متقابل را برای شخص به ارمغان می‌آورد. کتاب پایه آگاهی عمومی در جامعه و پایه ارتباطات فرد با افراد دیگر است.

 

منبع: پرتال خبری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا